25 de set. 2009

Pic de Font Blanca (10/07/2009)

El dia 10 de juliol del 2009 es va celebrar la segona etapa catalana del Tour de França, que va anar des de Barcelona fins a Ordino-Arcalís, passant per la meva terra: el Bages. Però vaig pensar que valia la pena aprofitar l'avinentesa per anar a fer muntanya. Per tant vaig desplaçar-me fins el Serrat, abans de la última pujada dels ciclistes cap el final d'etapa a l'estació d'esquí d'Arcalís. L'objectiu del dia va ser pujar al Pic de Font Blanca pel matí, per poder ser a baix per la tarda i veure passar el Tour. El pic de Font Blanca forma part dels pocs cims andorrans que superen els 2900 metres d'alçada. Però la seva característica més important, és que està perfectament individualitzat, és a dir, que no té cap cim d'alçada similar al seu voltant, fet que li dóna unes vistes molt panoràmiques. Aquesta muntanya potser es veu una mica eclipsada per la fama del veí pic de Tristaina, que segurament atreu més visitants.
El punt de sortida es troba al final de la carretera asfaltada que porta cap el refugi de Sorteny, on hi ha un gran aparcament i un punt d'informació. Vaig plantejar-me una ruta circular que em permetés tornar al cotxe per la carretera d'Arcalís tot esperant els ciclistes. Vaig pujar per la vall de Rialb, on trobem un refugi lliure en unes condicions mínimes per pernoctar, fins a la Portella de Rialb. Des de la Portella hi ha l'únic tram complicat de l'excursió, que comença per un corriol en cresta seguit d'un flanqueig a nivell cap a la vessant oest de la muntanya, que passa per trams inclinats i camí poc definit. Després cal estar alerta a les fites, però l'itinerari és força evident. Un cop al cim, les vistes es despleguen àmpliament cap a tots costats, destacant l'amuntegament de pics i crestes de la zona del Medacorba i Comapedrosa. Tornant a la Portella de Rialb, enlloc de tornar per la vessant est d'on havia vingut, vaig baixar per la banda oest del coll, seguint un corriol senyalitzat que va resseguint la vall del Comís Vell, excepte en algun tall que el camí va a buscar la carena del pic de Besalí. Finalment, després d'una remullada de peus en un rierol, vaig arribar a la carretera quan ja havia passat la caravana publicitària del Tour. Només em va restar veure com passaven a un pam de mi uns corredors desgastats, que encara tenien una bona pujada davant seu.

- Situació: Principat d'Andorra, parròquia d'Ordino
- Accés: Des d'Ordino cal seguir la carretera CG-3 fins més amunt del Serrat, on hi ha un trencall a la dreta en direcció Sorteny. Al cap d'uns 2 quilòmetres s'acaba la carretera en una zona d'aparcament
- Punt de sortida: Aparcament de Sorteny, 1760 metres
- Cim: Pic de Font Blanca, 2904 metres
- Desnivell: 1145 metres
- Temps: 2h 50min de pujada + 2h 5min de baixada
- Senyalització: Punts grocs fins el coll i fites fins el cim
- Plànol: Andorra, 1:40.000, Editorial Alpina
- Fotos: Clica aquí