13 d’oct. 2009

Volta al Circ de Pessons (13/07/2009)

Els llacs i circ de Pessons, sobre l'estació d'esquí de Grau Roig, és una de les zones més famoses de l'excursionisme andorrà. Està formada per un altiplà esquitxat per una vintena d'estanys i basses, encerclat per una muralla fortament retallada. El que potser li dóna tant renom és la quantitat d'activitats muntanyenques que s'hi poden realitzar. Els diumengers (en castellà domingueros) poden fer passejades fàcils amb la canalla per la zona dels estanys; els excursionistes poden gaudir de l'ascensió al Pic dels Pessons sense dificultats; els muntanyencs més experimentats es poden trobar amb crestes força difícils; els escaladors tenen unes quantes parets on enfilar-se; i els menys fredolics poden gaudir d'una bona hivernal.
Aquest dia vem optar pel recorregut més complert del Circ de Pessons sense haver d'afrontar dificultats excessives: la volta al circ entre les collades de Montmalús i de Pessons. L'aproximació es fa per les pistes d'esquí de Grau Roig, en direcció sud, per assolir la Collada de Montmalús, punt de separació entre els circs de Pessons i dels Colells, i on comencem la carena que haurem de seguir tota l'estona. El Pic de Montmalús (2782m) és molt aplanat i no ens dóna les millors vistes sobre el circ. La carena és ampla i fàcil, però a mesura que ens acostem al Pic de Ríbuls (2827m) la cosa es complica. Aquest cim no el podem pujar, ja que ofereix bastanta dificultat, i s'ha de vorejar tot seguint unes poques fites que ens encaren cap a una canal herbosa molt empinada. Aquest és el tram més complicat de l'excursió, ja que no hi ha cap camí marcat, s'avança per fortes pendents i cal estar molt alerta de la posició de les fites. Finalment arribem altre cop a la carena trobant-nos de cara el proper i últim cim: el Pic dels Pessons (2864m). Aquest cim es desploma cap a la banda del circ i és un balcó inmillorable sobre tots els estanys de la zona. Sens dubte un dels millors cims andorrans! D'aquí es baixa a la Collada de Pessons on, si tenim temps, podem continuar la cresta fins el Pic d'Ensangents (2857m). El camí baixa la collada molt ràpidament fent molts ziga-zagues fins el primer llac, anomenat Estany del Cap de Pessons. A partir d'aquí creuarem 6 estanys més fins arribar a les instal·lacions de l'estació d'esquí. Voleu un consell? No us deixeu endur per les presses i aneu-vos aturant als estanys, gaudiu d'aquesta joia andorrana!

- Situació: Principat d'Andorra, parròquia d'Encamp
- Accés: Per la carretera CG-2 entre Soldeu i el Port d'Envalira, agafar el trencall cap a l'estació d'esquí de Grau Roig, on a l'estiu trobareu grans i desèrtiques explanades d'asfalt
- Punt de sortida: Aparcament de Grau Roig, 2100 metres
- Cim: Pic dels Pessons, 2864 metres
- Desnivell: 765 metres (sense comptar el desnivell acumulat)